Buurtbios
Een filmpje kijken onder de sterrenhemel
Zondagavond 4 september zal de geschiedenis ingaan als een druilerige avond. Maar ook als de avond waarop de film ‘Bienvenue chez les Ch’tis’ wordt vertoond recht tegenover de ingang van de School voor Journalistiek, in de Prof. Gimbrerelaan. “Toen de film bijna ten einde was, viel er een forse regenbui, maar iedereen bleef zitten met paraplu’s. Dat leverde een vrolijk plaatje op”, aldus Maureen van Pop Up Cinema. Het grasveld in de Proffessor Gimbrerelaan was bevolkt door een groot projectiescherm en zitplaatsen met dekentjes, want echt warm was het niet. Dat terwijl het de week daarvoor behoorlijk heet was geweest. Deze avond wordt mede mogelijk gemaakt door ‘VerbeterdeReit’ en ‘verrijk je wijk’.
‘Verbeter de Reit’ is een initiatief van de bewoners van de Mahoniestraat, de Djatistraat, Palissanderstraat en een deel van de Professor Gimbrèrelaan, voor verbetering van de Reit. Het doel is dat er activiteiten ontplooit worden door mensen uit de buurt, door wijkbewoners. Door deelname leren verschillende bewoners elkaar kennen en op die manier hoopt de organisatie dat het wonen nog fijner wordt in de wijk.
Ongeveer twee jaar geleden was er ook al een voorstelling georganiseerd door Solar Cinema. Toen ging het om de promotie van zonne-energie. Solar Cinema is een pop-up bioscoop die volledig draait op elektriciteit die verkregen is uit warmte.
Een tijd geleden vond ‘Verbeter de Reit’ het wel weer eens tijd voor een verzetje voor de bewoners uit de wijk. Ze besloten dat het erg leuk zou zijn om wederom een film te laten vertonen door dezelfde mensen als toen. “Bij de eerste show waren er ongeveer veertig toeschouwers”, vertelt Maureen. Dat was het teken om aan te nemen dat het publiek het toen leuk vond.
De beslissing over het soort buurtactiviteit was al genomen, nu kwam voor de buurtvereniging de volgende stap; het zoeken naar publiek. Er werd volop reclame gemaakt voor deze activiteit. Het stond in volle glorie op de website en op facebook. ‘Verbeter de Reit’ heeft namelijk een eigen pagina op het internet. Daarbij is er huis-aan-huis in de totale wijk geflyerd, in iedere brievenbus is een folder gedaan waarop de Buurtbios volop werd aangekondigd.
Voor de financiële kant van het filmverhaal heeft ‘verrijk je wijk’ gezorgd.