Verbouwing station Universiteit

foto: Nico Kat

Bedrijvigheid bij Station Universiteit in de vakantie

In de herfstvakantie van 2017 verbreedt en verlengt Prorail het perron van spoor 2 en 3 op station Tilburg Universiteit. Het perron wordt 8,4 meter breed. “Daarvoor wordt het huidige spoor aan de kant van de flats opgeschoven. Zo willen we voorkomen dat het perron in de toekomst niet meer zou voldoen aan de veiligheidsnormen die er gelden, daarom heeft de gemeente gekozen om het goed aan te pakken”, aldus Jim van Leersum, projectmanager voor alles rondom Station Universiteit. Ook wordt het verlengd met 50 meter in de richting van Tilburg Reeshof.

Buiten het perron wordt ook de onbeveiligde overgang dat over het spoor naar de treinen leidt aangepakt. Nu is dat nog een pad dat dikwijls moeilijk begaanbaar is voor mensen die moeilijk ter been zijn, in de toekomst zal er niks meer zijn wat hieraan herinnerd. “Bestrating, lichtmasten, fietsenrekken, in- en uitcheckpaaltjes worden verwijderd”, vertelt René Vegter, woordvoerder van Prorail. Het gehele terrein zal omheind worden met een hekwerk, dit is ook een extra veiligheidsmaatregel. Iemand die dan niks op het spoor te zoeken heeft, kan er ook niet opkomen.
De belangrijkste reden van de verbouwing is dat het reizigersaantal zeer is toegenomen en dat gebeurt nog steeds. “We willen ook meteen de mensen meer voorzieningen bieden, er komt ook ledverlichtingen de nieuwe lijn voor stations meubilair wordt aangebracht op het perron. Eigenlijk gebruiken we dit project om het station weer helemaal aan de laatste normen te laten voldoen.”

foto: Nico Kat

Gedurende de hele herfst vakantie is er geluid. “We proberen het project in negen dagen volledig afgerond te krijgen.” Volgens Jim en René wordt overlast altijd door iedereen anders ervaren en alle omwonenden krijgen zeker bericht, ook omdat de werkzaamheden dag en nacht doorgaan. “Er zijn bij Prorail communicatieadviseurs in dienst en die sturen bij grote werkzaamheden als deze een brief naar iedereen die in een straal van 150 meter rondom het station woont, die bevat alle informatie die de wijkbewoners nodig hebben. Als het zover is dan worden er ook artikelen gepubliceerd in dagbladen.” Het is belangrijk dat de omwonenden weten wat er gebeurt en dat ze weten waar ze terecht kunnen met vragen.

Na de vakantie is het de bedoeling dat in ieder geval het perron helemaal klaar is. “Dat moet gewoon weer gereed zijn om de treinen volgens de dienstregeling te laten rijden, wellicht dat er nog wel wat kleine dingen moeten gebeuren, maar we gaan ervoor dat het meeste gedaan is.” Het huidige perron heeft twee toegangen over het spoor, waarvan er één onbeveiligd is. Deze gaat dus weg en er komt een nieuwe dichter bij de universiteit, omdat steeds meer bezoekers van de scholengemeenschap gebruik maken van de trein. “We doen onze stinkende best om ook deze toegang op tijd af te krijgen.”

Doordat de in- en uitgang van het station verplaatst wordt, verandert ook de looproute van reizigers die van en naar de universiteit lopen. Zij lopen vandaag de dag veelal tussen de Munttorenstraat en de Hogeschoollaan door. Dit zal veranderen. De looproute zal over de Hogeschoollaan gaan.
Aan het stationsgebouw gaat niks verbouwd worden.