WatTwest

Frans helpt mensen op het internet

Sinds zeven december 2016 kan iedereen Frans Claassens, medewerker van WatTwest, weer om raad vragen als het gaat om technische problemen op computergebied. “De meeste vragen gaan over Ipads, laptops en smartphones. De ouderen krijgen deze ergens bij of van de kinderen; om contact te hebben met de kleinkinderen, maar eigenlijk weten de eigenaars niet goed hoe ze de producten moeten gebruiken”, aldus Frans. Het Internetcafé is iedere woensdagmiddag geopend van half twee tot half vier in de Kleizaal van wijkcentrum ”t Sant’. “Indien iemand lid is van de wijkcoöperatie WatTwest dan is een bezoek aan deze vraagbaak gratis”, voegt Frans toe.

In de Reinevaarstraat zat WatTwest tot een aantal maanden geleden, nu zit de wijkcoöperatie in het wijkcentrum ’t Zand. De verhuizing was in mei van het vorige jaar. Op de oude locatie is het idee van een internetcafé ontstaan. “We beschikten destijds over een ruimte met twaalf computers die niet gebruikt werden. Het was toen de bedoeling om jongeren te begeleiden naar een baan. Te leren om op internet sollicitatiebrieven te schrijven en de weg te wijzen naar allerlei instanties. Dat idee is nooit van de grond gekomen, maar omdat we de middelen hadden zijn we toen mensen uit de wijk gaan helpen met allerlei computerprobleempjes”, vertelt Frans.
De mensen die komen hebben meestal problemen met de zaken uit de ‘nieuwerwetse’ tijd. “Veelal hoor ik de vraag; hoe moet ik mailen of ik hoor het probleem van een opa die van zijn kleindochter hoort of hij kan skypen, hij weet niet eens wat skypen is”, zegt Frans. Veel mensen hebben een zekere angst voor al die technische snufjes. Ze zijn bang dat ze gehackt kunnen worden of dat anderen gebruik kunnen maken van hun gegevens. “Zeker gaan er ook vragen over internetbankieren”, voegt Frans toe. Sommige mensen hebben ook helemaal geen behoefte aan al die nieuwe zaken die hun opgelegd worden en dan is de beste raad dat ze het gewoon terzijde leggen.
Op zeven december ging het internetcafé van start in het wijkcentrum ’t Sand’. “Ik heb de mensen die kwamen in de Reinevaarstraat weer gebeld en die toonden meteen interesse. Het is nu alweer bijna een jaar geleden dat ik hen kon helpen in het internetcafé aldaar, in de tussentijd heb veel contact gehouden en ze ook geholpen met computerproblemen. Die mensen komen nu dus graag hier naartoe, dat zijn zeker wel vijf vaste gasten”, zegt Frans vol trots.
Als er meer mensen komen, heeft Frans zeker wel hulp nodig. “Als ik de mensen met hun computerproblemen help, dan ben ik individueel met ze bezig. Het is geen cursus die je voor meerdere gasten tegelijk kunt geven”, legt Frans uit. De opzet van het Internetcafé nu, is hetzelfde als toen in de Reinevaarstraat.
“De meeste mensen nemen hun laptop, tablet of telefoon mee naar het wijkcentrum”, vertelt Frans. Dat was ook al het geval op de vorige locatie. Daar waren dan wel computers ter beschikking, maar daar stond vaak een ander programma op als dat wat de gasten thuis gebruikten en dan is het uitleggen erg moeilijk; dat is volgens Frans de reden dat het beschikbare materiaal niet veel gebruikt werd.
“De meest fundamentele vraag die hier komt, is toch wel; hoe gebruik ik de laptop, tablet of telefoon. Als eerste leg ik dan uit hoe die aan en uit gaat, ik probeer het te doseren. Daarna gaan we langzaam mailen en als de mensen het dan nog leuk vinden, gaan we steeds verder”, legt Frans uit. Er kan veel, maar niet alles ineens; is de lijfspreuk van Frans.